Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.
Praha nejsou Tesárske Mlyňany. Ale Nerabus žije i vedle ROPIDu.
Zatímco nad WiFi zdarma v malých obcích se dá mávnout rukou, projekt pražského magistrátu na poskytnutí připojení zdarma narazil na odpor poskytovatelů připojení.
Pročetl jsem si znovu, co jsem o tom napsal, a nějak nemám důvod svůj názor měnit.
Pravda, mezi obcemi s tisícem a milionem obyvatel je rozdíl. V malé obci se podle mého názoru reálně komerčně uživí nejvýš jeden lokální poskytovatel bezdrátového internetu (na placatou vesnici stačí jeden hotspot). A jestli bude poskytovat služby přímo občanům nebo místní samosprávě, je buřt. Naproti tomu v Praze by možná nestačilo ani tisíc hotspotů, takže by se zdálo, že monopolizace prostřednictvím magistrátu konkurenční prostředí dost poničí.
Zničila snad silně dotovaná (tj. s dumpingovými cenami) MHD komerční dopravní služby? Vedle příměstské dopravy spokojeně žije Nerabus. Zničilo snad bezplatné školství soukromé školy? Jen se podívejte, jak vzkvétá třeba PORG.
Projekt magistrátu by měl být samozřejmě hodně dobře připraven a kontrolován, aby nedopadl jako Internet do škol. Ovšem umím si představit, že model, kdy vedle sebe existuje veřejná služba s komerčními alternativami, má perspektivu i u bezdrátového připojení.
Vložit vlastní komentář – Návrat k článku – RSS komentářů tohoto článku
Ale prd. Nerabusí linky jsou dotovány za osobní přepravu jako každá jiná.
[2] 15. 12. 2005, 11:35 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [1]: Dotované kým? ROPIDem?
[4] 15. 12. 2005, 12:12 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [3]: No ale je to ukázka toho, že vedle monopolního poskytovatele (ROPID) může existovat cosi menšího, když vyplní prostor na trhu.
Jeje, máš to nějak zmatené.
Praha a Stč.kraj a ČD vytvořily Regionálního Organizátora Příměstské Integrované Dopravy, který má za úkol to, co je v názvu. Čili vesnice řekne: My chceme bus 5x denně, kraj řekne: zaplatíme vám ho, a ROPID řekne: bude se to jmenovat 445 a bude to jezdit František Vomáčka, protože vyhrál výběrové řízení a v tý díře navíc bydlí. A Vomáčka dostane licenci.
[6] 16. 12. 2005, 02:17 – Multimotyl (Odkaz)
Soukrommé školy daky dostávají dotace na žáka!
[7] 16. 12. 2005, 07:57 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [5]: Aha, díky za objasnění. Tak to jo. Můžeš mi ještě objasnit, proč Nerabus (Pha - Nera) není taky nějaká 445, ale "normální" linka? Vždyť do Nera jezdí i nějaká 351...
Ad [6]: To sice ano, ale platí se v nich školné - na rozdíl od veřejných "bezplatných" škol. Což ukazuje, že lidi jsou ochotni zaplatit, i když mají k dispozici alternativu zdarma.
ROPID řekl: Tuhle linku ponecháme nezaintegrovanou. Nevim proč, ale jen za jízdný by to neujezdili, to mi věř.
K tomuto článku není možné vkládat komentáře.
© Honza Hučín 2004–6
Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!
8. 8. 16:48 | Pepa
7. 8. 21:26 | Honza Hučín
7. 8. 21:02 | Honza
6. 8. 14:29 | Pepa
3. 8. 18:29 | Honza
*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)
statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník