Šuplík Honzy Hučína

Skok na navigaci (menu)

Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.

Komentovaný článek

Internet a vše kolem
11. 7. 2005

Informačně-technologický základ: co to je?

Aktuálně netuším. Ve školském zákoně se v § 78 tento předmět uvádí jako jeden ze čtyř povinně volitelných pro společnou část zkoušky. Účastnil jsem se jedné schůzky na CERMATu, na níž jsme se pokoušeli definovat tento nový předmět. Jak to stojí nyní, nevím, protože jsem na další schůzky už nebyl pozván. Možná jsem narušoval představu ostatních a stal se nežádoucí osobou.

Mám i jinak dost zajímavé práce, a tak mi v principu nevadí, že nekafrám do všeho. Ale u ITZ mě přepadla obava, že to prostě bude maturita ze školního předmětu IVT přizpůsobeného pro střední odborné školy, ne-li učňáky. Takže praktická zkouška z ovládání Wordu, Excelu, Outlooku a podobně – k tomu jednoznačně směřovala představa přítomných odborníků. Jistě, to jsou důležité praktické dovednosti, ale dávat to na roveň písemce z matematiky? To už by mezi volitelnými předměty mohly být klidně účetnictví, oprava automobilových motorů nebo třeba i autoškola.

Dávat maturitu za to, že člověk umí jezdit myší a ví, kde se zapíná tučné písmo, to mi přijde dost devalvující. Podle mě by člověk mající maturitu z ITZ měl chápat principy a znát i trochu teorie, například mít aspoň základní představu o značkovacích jazycích, vědět, co je firewall a proxy, umět zapsat nebo analyzovat jednoduchý algoritmus. Účastníci schůzky se točili na tom, že je potřeba vycházet ze současných středoškolských osnov, ale to je podle mě zbytečné omezení – v zákoně se říká, že škola povinně zajišťuje přípravu pouze na dvě ze čtyř volitelných zkoušek. A to bude ve většině případů matematika a občanský základ.

A tak se ptám vás. Co by podle vás měl umět člověk ke složení maturitní zkoušky z informačně-technologického základu? Podotýkám, že jde o společnou část, tedy jakousi první propust, která zajistí, aby žák „aspoň něco uměl“. Není to tedy zkouška na výběrovém gymnáziu.

Vložit vlastní komentářNávrat k článkuRSS komentářů tohoto článku

Komentáře

[1] 11. 7. 2005, 13:14 – Jiří Bureš (Odkaz)

K té devalvaci maturit: A co třeba představa, že vysokoškolské vzdělání bude mít až 80 % populace? To by pak do sebe celkem zapadalo.
Stejně si myslím, že někdo jenom špatně přeložil "high school" :-)

[2] 11. 7. 2005, 16:27 – Vilém Málek (Odkaz)

Odpověď na otázku z článku neznám. Ale dokud budou v přijímacích zkouškách na VŠ převažovat otázky typu jak se udělá v Excelu tohle a co znamená v Accessu támhleto, bude asi opravdu lepší mít maturitu z ovládání MS Office, než z nějakého hlubšího porozumění vnitřním principům věci. Protože, konec konců, v tomto státě je maturita brána pouze jako nutné zlo na cestě za VŠ titulem...

[3] 11. 7. 2005, 17:01 – dgx (Odkaz)

Také si myslím, že člověk by se měl na škole naučit nejen s počítačem pracovat, ale také mu trošku porozumnět. V matematice také nejde o to pamatovat si že 3x5=15, ale vědět proč tak je a dokázat z toho odvodit kolik bude 30x50 apod.

Jako problém vnímám i zkoušky "z komerčního produktu". Dnes jde o kancelářský software Microsoftu, svého času jsem maturoval z produktů Software602. Pascal a C++ se zase většinou vyučují v prostředích od Borlandu.

[4] 11. 7. 2005, 17:28 – Petr Weida (Odkaz)

Maturitu z IVT mám právě za sebou. A takovou státní maturitu z IVT dá se říct taky, protože maturita byla z úplně něčeho jiného, než jsme se učili.

Hlavní problém je, že jsme měli 2 učitele za 6 let a ani jeden z nich neuměl učit. Třetina hodin odpadla, třetinu jsme strávili u CS, Quake3 atd.

V té zbylé třetině to bylé tupé klikání v Excelu, Wordu, Accessu a PowerPointu.

Hlavní problém vidím v tom, že v té třídě maturovala pouhá třetina z IVT, takže jsme logicky jeli tempem nejpomalejších a to je hlavní problém? Vždyť i tak jsme písemky kopírovali po síti nebo dělali lidem okolo.

Sami by to ani náhodou nezvládli (ten Excel). V páťáku a šesťáku je sice IVT volitelná, ale ani pak se úroveň nezlepšila - IVT je nejlepší ulívárna.

Nakonec i větší polovina maturantů dostala za 3 (po právu). 4 lidi měli 1. Byly jenom 1 a 3. Ti 4 lidi se o počítače zajímají, zbytek maximálně paří hry a IVT je i výborná ulívárna na maturitu. Stačí mít základní přehled a nenechají tě rupnout, ale dusili je dost. Maturita z hardwaru - do fyzikálních detailů, jak fungují komponenty počítače. Pak nějaké programování a vedle toho na stejné úrovni IE nebo třeba tvorba dokumentu ve Wordu.

Teď mi řekněte, kde vidíte potenciál, aby se učilo něco pokročilejšího? A to jsme technický gympl na spíše vyšší úrovni.

[5] 12. 7. 2005, 07:43 – Pachollini (Odkaz)

Souhlas. Znalost ovládání programů typu Office je samozřejmost, asi jako znalost abecedy a myslím, že většina dnešních maturantů to i tak bere. Takže bych se také přikláněl za hlubší znalosti. K tomu, co jsi jmenoval, bych ještě přidal třeba nějakou orientaci v problematice licencí, základní přehled a schopnost použít různé OS, něco o bezpečnosti atd.

[6] 12. 7. 2005, 11:34 – Yuhů (Odkaz)

Tak moment, přečetl jsem si danou pasáž onoho zákona a tam se uvádí informačně-technologický základ na úrovni maturity z matematiky. Takže nějaká ulejvárna typu tahání myší mi nepřijde na místě.

Podle mě tam patří:

základy algoritmizace
teorie operačních systémů
práce se soubory
práce s relační databází
práce s tabulkovým procesorem
práce s textovým editorem
základy práce na síti, základní teorie sítí
práce s emailem

hardware (teoreticky)

teorie elektromagnetického pole a vlnění
elektrické výpočty (ohmův, kirchhofův zákon, výpočet výkonu apod.)
elektronika - tranzistory, integrované obvody
elektrotechnika - vodiče, tranzistory, relé, základy bezpečnosti práce
měřící a regulační systémy (teoreticky)
základy optiky
...
a určitě hezká řádka dalších věcí. Rozhodně bych to netlačil do nějaké ulejvárny, jako bude třeba občanský základ.

[7] 12. 7. 2005, 12:20 – Honza Hučín (Odkaz)

Ad [2]: Souhlasím, že dnes je výuka na SŠ hodně přizpůsobená přijímačkovým (leckdy nesmyslným) požadavkům vysokých škol. Obávám se, že speciálně u ITZ budou rozhodovat tři věci:

- zda se to žákovi hodí u přijímaček na VŠ,
- zda to využije pro získání zaměstnání,
- zda bude ITZ vnímáno jako únikový předmět.

Jelikož v profilové části asi maturita z informatiky tak často nebude, tipuju, že ITZ budou chtít dělat holky-budoucí sekretářky kvůli papíru, že umějí tahat myší, a kluci-pařani kvůli tomu, že se na to nebudou muset učit.

Ad [6]: Jo, to by se mi líbilo. Aby to bylo mezipředmětové, protože jde i o porozumění technologiím. Nevím, jestli zrovna Kirchhoffovy zákony, ale minimálně znát přednosti a nedostatky paralelního a sériového zapojení.

[8] 28. 4. 2007, 10:44 – Karel

Hmm No já letos budu maturovat z IVT a kromě Wordu, Excelu, tam bude Corel (Draw a Photo-Paint, databázové systémy, delphi (programování, základní algoritmy, internet(proxy, firewall, pošta atd.), kopmletní hardware (dost podrobně), tvorba HTML, ovládání a konfigurace windows XP, základy PHP. Myslím že je toho hodně.. otázkou je jak bude vypadat nová maturita...

[9] 30. 4. 2007, 08:08 – Honza Hučín

Nová maturita nebude vypadat nijak. Protože se, jako už tradičně, odloží o dva roky. Ach jo.

[10] 22. 6. 2007, 08:32 – Janek (Odkaz)

Re [9]: Podle toho, jak vypadala Maturita Nanečisto 2007, ani ten odklad nepomůže. MANA 2007 z ITZ byla ještě horší, než byla ta loňská. Pokud to budou dělat stejní stejným způsobem ve stejné organizaci výsledek bude opět na dvě věci...

[11] 24. 8. 2007, 20:17 – Hombre

Jenže to co popisuje Yuhů [6] je vlastně v podstatě to, zač třeba studující ekonomie na Masarykově získávají ve 4 ročníku zápočet. ;o)))
A vy byste to chtěli od maturantů? ;o)))))

K tomuto článku není možné vkládat komentáře.

© Honza Hučín 2004–6

Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!

sber.cermat.cz

RSS Šuplíku

RSS komentářů – souhrnně

U každého článku je samostatný RSS kanál pro komentáře.

Výběr článků

Posledních 10 článků

nebo podle data:

nebo hledání fulltextem:

Archiv všech článků

Poslední komentáře

Zabili mě, parchanti [2]

8. 8. 16:48 | Pepa

Cestou kolem blogu [2]

7. 8. 21:26 | Honza Hučín

Cestou kolem blogu [1]

7. 8. 21:02 | Honza

Vrtulník nad hlavou [3]

6. 8. 14:29 | Pepa

Taková hra na volby [1]

3. 8. 18:29 | Honza

Nejčtenější

Žádné údaje nejsou k dispozici.

O mně

*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)

statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník

nyní Ústav pro informace ve vzdělávání

Životopis (RTF)

Napište mi