Šuplík Honzy Hučína

Skok na navigaci (menu)

Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.

Komentovaný článek

Internet a vše kolem
31. 5. 2005

Kdy vytáhnout roletu

Nemyslím si, že se webové stránky smějí představit veřejnosti až v dokonalé, načančané a vypiplané podobě. (Dokonalé stránky stejně neexistují.) Postačuje mi, když stránky splní účel, pro který je navštívím. Sympatické jsou mi ovšem i takové stránky, které sice zatím svůj účel neplní, ale zřetelně se na tom pracuje – když přijdu za týden, situace je mnohem lepší.

Nemám samozřejmě na mysli případy typu „na stránkách se pracuje“ (screenshot, náhodně vybraný příklad). To je bezesporu špatně. Nezastávám se ani opuštěných nedodělávek, kterých na internetu straší tisíce. Ale pokud někdo staví velkou aplikaci, například portál, je lepší, když web začne sloužit uživatelům dřív i v nedotažené podobě, pokud je schopen z podstatné části plnit jejich požadavky. Odkládat spuštění webu na dobu, až se všechno zcela vychytá, doladí a zpřipomínkuje, znamená zbytečně odepírat uživatelům to, co už by mohlo sloužit. Nehledě k tomu, že každý klient (ať je to soukromý zadavatel, nebo daňový poplatník) rád vidí, že se za jeho peníze už něco vytvořilo a pracuje se na tom.

Příklad, který vás možná hned napadne, je proslulý Portál veřejné správy ČR (PVS). Nedávná diskuse o něm a o výhradách k (ne)přístupnosti byla sice z profesionálního hlediska zajímavá a důležitá (přístupnost je nepominutelný rozměr webové prezentace), ale z hlediska většinového uživatele akademická. Pro mě jsou podstatné dvě věci:

  1. zda mi PVS nějak (jakkoliv) pomůže, ulehčí život, poskytne nějakou potřebnou službu;
  2. zda se v oblastech PVS, kde se zatím služby (z jakéhokoliv důvodu, třeba i kvůli horší přístupnosti) nedočkám, pracuje na zlepšení.

To byl jen ilustrativní příklad, nechci rozebírat zmíněný konkrétní web. Ale jsme zase u toho, že nejdůležitější je obsah. Takže když to shrnu: webová prezentace se podle mě může veřejně spustit v okamžiku, kdy nabízí pro své potenciální návštěvníky dostatečný obsah.

Vložit vlastní komentářNávrat k článkuRSS komentářů tohoto článku

Komentáře

[1] 31. 5. 2005, 09:53 – Hellish (Odkaz)

Dovolil bych si nesouhlasit. I když určitě záleží na konkrétním případě, tak především u komerčních webů takový postup nepřichází v úvahu. Sice se najde pár lidí, kteří možná spuštění nehotové verze přijmou kladně (z důvodů které jste napsal), ale velká část návštěvníků tento úmysl nemusí pochopit. Takoví nespokojení návštěvníci se už na web nikdy nevrátí a co hůř, spojí si název firmy s negativní zkušeností.

[2] 31. 5. 2005, 10:23 – Honza Hučín (Odkaz)

Ad [1]: Máte pravdu, že nespokojení návětšvníci se na web nevrátí. Co ale rozhoduje o spokojenosti návštěvníka? Napsal jsem: "pokud je schopen z podstatné části plnit jejich požadavky" a "kdy nabízí pro své potenciální návštěvníky dostatečný obsah". To je můj názor. Myslíte si něco jiného?

[3] 31. 5. 2005, 10:35 – Hellish (Odkaz)

Jak jsem napsal, záleží na konkrétním případě. Měl jsem samozřejmě na mysli návštěvníky, kteří hledají to, co zatím nefunguje (i když v budoucnu třeba bude). Je prostě třeba být hodně opatrný aby se váš záměr (uspokojit návštěvníky co nejdříve) neobrátil proti vám (v podobě nespokojených návštěvníků, kteří už se nevrátí)

[4] 31. 5. 2005, 12:18 – Radek Hulán (Odkaz)

Vytáhnout na světlo třeba ze 60% hotový web má i další plus - člověk získá feedback na design, použitelnost, atd., a hotová 100% verze pak může být mnohem lepší, aniž by se některé věci dělali 2x..

[5] 31. 5. 2005, 12:26 – Hellish (Odkaz)

Ad [4] - Pokud není dostatek financí, je to jistě (v některých případech) pádný argument. Jinak by ale mělo testování použitelnosti běžet již v průběhu vývoje, nejpozději ještě před samotným "vypuštěním do světa". Testovat web až za chodu je ta nejméně efektivní metoda (teda, druhá nejméně efektivní - první je netestovat vůbec :o)

[6] 31. 5. 2005, 12:31 – Radek Hulán (Odkaz)

[5] v praxi to dělám tak, že se ze 60% hotový web dá na temp URL, nikoliv na live URL, a odkážu na to ze svého weblogu, takovou prezentaci poté shlédne pár tisíc lidí a zpřipomínkuje..

Je to zdarma, vzorek lidí je obrovský, a live prezentaci to nijak nenaruší :-) Komerčně by podobné testování bylo extrémně drahé..

[7] 31. 5. 2005, 12:50 – Hellish (Odkaz)

Ad [6] - Jistě, to je běžná metoda, s tím naprosto souhlasím. Není to ale zpřístupnění nedokončeného webu všem návštěvníkům s kterým tak úplně nesouhlasím.

[8] 31. 5. 2005, 13:14 – Honza Hučín (Odkaz)

Ad [6]: Jo, to je dobrá metoda. Pokud uživatelé vědí, že vstupují na pilotní verzi webu, mohou se soustředit na podstatné připomínky. Dokonce si někdy i váží toho, že můžou ovlivnit výsledek :-)

Ad [7]: Souhlasím s tím, že je potřeba opatrnost. A záleží hodně na konkrétním případě. Když na e-shopu najdu hledané zboží a dokážu si ho objednat, překousnu i rozjetý design nebo méně přehlednou stránku. Samozřejmě to nesmí být přespříliš, jinak příště nakoupím jinde.

[9] 31. 5. 2005, 13:49 – Yuhů (Odkaz)

Neznám žádný velký web, jehož datum spuštění by se určovalo podle jeho dodělanosti. Co jsem viděl, tak se to vždycky spouští kvůli tomu, že už to mělo být hotové, nebo že se nějaký šéf rozhodl, že už by se mohlo.

Takže to je taková akademická debata.

Co se týká soukromých webů, tak ty spouštím už ve chvíli, když mám hotový obsah. Vzhled teprve dodělávám za pochodu. Občas se k dodělání vzhledu vůbec nedostanu (to se mi stalo u psaní na klávesnici a u hudební nauky). Je to lepší, než kdyby mi to hnilo na disku.

[10] 1. 6. 2005, 00:27 – Hellish (Odkaz)

Ad [9] - Máš pravdu v tom co píšeš. Sám v jedné takové firmě pracuji a termíny jsou prostě dané a nic se s tím nedá dělat.

Jenže internet se neskládá jen z velkých a soukromých webů. Pořád je tu spousta menších komerčních webů (a já si dovolím tvrdit, že těch je mnohem víc než těch velkých), kde termíny zase tolik netlačí a tam se podle mě většinou vyplatí vypustit až kvalitní web. Pro jistotu opakuji, že záleží na konkrétním případě a že mluvím o komerčních webech, nikoliv o osobních stránkách.

K tomuto článku není možné vkládat komentáře.

© Honza Hučín 2004–6

Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!

sber.cermat.cz

RSS Šuplíku

RSS komentářů – souhrnně

U každého článku je samostatný RSS kanál pro komentáře.

Výběr článků

Posledních 10 článků

nebo podle data:

nebo hledání fulltextem:

Archiv všech článků

Poslední komentáře

Zabili mě, parchanti [2]

8. 8. 16:48 | Pepa

Cestou kolem blogu [2]

7. 8. 21:26 | Honza Hučín

Cestou kolem blogu [1]

7. 8. 21:02 | Honza

Vrtulník nad hlavou [3]

6. 8. 14:29 | Pepa

Taková hra na volby [1]

3. 8. 18:29 | Honza

Nejčtenější

Žádné údaje nejsou k dispozici.

O mně

*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)

statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník

nyní Ústav pro informace ve vzdělávání

Životopis (RTF)

Napište mi