Šuplík Honzy Hučína

Skok na navigaci (menu)

Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.

Komentovaný článek

Internet a vše kolem
2. 10. 2006

Široký layout se rozmohl

Před téměř dvěma roky s tím začal portál iDNES. Tehdy to ještě byl problém pro 15–30 % uživatelů. Dneska si už zřejmě všichni myslí, že problém není, neboť všichni mají dost velké rozlišení na šířku.

Takže layout stránky se šířkou nad 800 pixelů najdeme například na iDNES, Lidovkách, Aktuálně a třeba i na iFolku nebo některých blozích. Základní myšlenka je strčit do pravého sloupce (který je v úzkém okně „za rohem“) reklamu, takže o užitečné informace nepřijde ani uživatel s menším rozlišením, a těch je přece málo, ne?

No... málo? Jak se to vezme. Statistika sice praví, že nejčastější šířka obrazovky je dnes 1024 bodů a menší šířku má jen asi 10 % uživatelů. Jenže:

  • někteří uživatelé (jako například já) mají v prohlížeči nastálo otevřenou postranní lištu
  • nové okno se v Internet Exploreru (ten používám, pravda, výjimečně) otevírá zpravidla s menší šířkou než plnou, musí se zvětšit ručně, což otravuje

Kdyby to byla většina stránek, tedy cosi jako standard, asi bych se nějak přizpůsobil. Ale zatím je širokých stránek málo, takže se mi nechce rušit postranní lištu nebo přecházet na vyšší rozlišení (větší zátěž na grafickou kartu, menší stabilita systému, a taky nezvyk).

Anebo tvůrci stránek spoléhají na to, že si všichni koupíme ta báječná nová elcédéčka, co mají na šířku doporučené rozlišení 1280 bodů?

Vložit vlastní komentářNávrat k článkuRSS komentářů tohoto článku

Komentáře

[1] 2. 10. 2006, 09:16 – Milan

Kdo by kupoval zastaralých 1280 na šířku, když může mít za pár šupů 1920! Viz http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=30401

[2] 2. 10. 2006, 09:41 – Honza Hučín (Odkaz)

Ad [1]: Kdo by nekupoval? Třeba ten, komu se to nevejde na stůl nebo do počítačové skříně.

[3] 2. 10. 2006, 10:35 – Radim Smička (Odkaz)

Mám dojem, že to už více méně standard je. Pokud někdo dělá nový design udělá to většinou pro rozlišení větší než je 800x . Viz například Atlas a Centrum.
Ač je mi líto uživatelů s malými obrazovkami nehodlám kvůli nim nechat trpět většinu co má rozlišení větší - osobně nemám rád nudle uprostřed.
Postranní lištu si klidně taky zapnu, ale pracovat s ní na menším rozlišení než 1280*1024 mi připadá nesmysl.

[4] 2. 10. 2006, 10:53 – belzebub

Vyšší rozlišení způsobuje menší stabilitu systému a zatěžuje grafickou kartu? Ehm,co je to za blábol? :) To máte MS-DOS a Rivu TNT, ze to nezvlada vyssi rozliseni? :))

[5] 2. 10. 2006, 10:58 – ash721 (Odkaz)

Poznal jsem bohužel dost grafiků, kteří navrhovali weby širší prostě proto, že o nějaké velikosti monitoru vůbec nepřemýšleli. Popřípadě navrhli layout široký 800px.

Úzká nudle je sice užší, na druhou stranu se na ní běžný člověk pohybuje lépe než na "čtyřproudé dálnici". Možná právě proto, že se na ní nevejde tolik informací. Jsem stále pro ten starší standard.

[6] 2. 10. 2006, 11:38 – Tomáš (Odkaz)

Jsem pro standard 1024. Například u e-shopů je takto získané místo marketingově výhodné, dá se udělat druhé menu s různými výběry z nabídky atd. (ne že by nešly dvě menu do 800, ale jak to pak vypadá s místem..).

"...zatím je širokých stránek málo, takže se mi nechce rušit..." - málo bych to nenazval, nicméně se rád zařadím mezi ty, kteří jejich počet budou rozšiřovat.

[7] 2. 10. 2006, 11:38 – Filosof (Odkaz)

Nu.. po srovnávacím testu musím konstatovat, že weby s šířkou okolo 1000 se designují lépe, vypadají lépe a když nevrazíš menu doprava, tak si i starší šunty přijdou na své..

[8] 2. 10. 2006, 12:22 – ds

jake sunty? ja mam rozliseni 1280x1024, ale prece nebudu kvuli par hloupym webum roztahovat ff na celou obrazovku??? je potreba si uvedomit, ze ne vsichni musi pouzivat aplikace nejbeznejsim zpusobem tj. maximalizovane...

[9] 2. 10. 2006, 13:09 – rony

kvoli hoviadkam, ktore si myslia, ze trendom je prejst z fix 800px na fix 1024px odkazujem to iste co komentator [8] - nekupoval som si velky monitor kvoli ich predstavam o tom "ze 10%" ma rozlisenie take alebo hentake.

spamatajte sa a poobzerajte sa po lepsich statistikach, ktore nemeraju rozlisenie desktopu preboha ziveho.

skuste sa zamysliet nad tym, ci maju tieto statistiky vobec nejaku hodnotu ;-)

napriklad, ci by nebolo lepsie zamerat sa na statisticke hodnoty viewportu prehliadacov.

to by ste boli mozno prekvapeni vysledkami.

robte web, aby sa VOSIEL do viewportu prehliadaca a mate navzdy PO PROBLEMOCH. Nebudete musiet obsezonu riesit trendy v rozmeroch desktopov jak blbi jojovia z materskej ;-)

[10] 2. 10. 2006, 14:31 – Jiří Bureš (Odkaz)

Ano, mám monitor s nastaveným rozlišením 1280x1024. A taky spouštím prohlížeč v okně 885x720. Takže viewport je nějakých 860x600. A myslím, že nejsem sám, kde neotvírá všechny programy na celou obrazovku.

[11] 2. 10. 2006, 14:35 – jakub (Odkaz)

[8] & [9] Jdu si oříznout pozadí plochy nebo si snad jeho tvůrce myslel, že ho budu používat nejběžnějším způsobem, tedy přes celou plochu? ;-)

[12] 2. 10. 2006, 16:07 – Littlemaple (Odkaz)

Ano, takove weby me vpravde vytaceji. Mam notebook, ktery ma 1024x768. Bezne pouzivam uz velmi dlouhou dobu listu ve Windows vpravo, protoze mi to tak nejvice vyhovuje. V teto kombinaci vsak spoustu stranek zaviram jen proto, ze me stale nebavi je posunovat horizontalne - jen proto, ze autor tech stranek nechape, ze rozliseni obrazovky != viewport. Achjo.

[13] 2. 10. 2006, 16:10 – SuE (Odkaz)

heh, tak já mám ten "báječný nový monitor" asi 4 dny, z nichž 3 jsem byla pryč, takže jsem si ho užívala zatím jen včera večer až do časného rána (njn) a první, co jsem udělala, že jsem zmenšila okno prohlížeče na svou oblíbenou šířku 800+lišta :-)
Ale .. tak si říkám, že fixni layout 1024 by dal míň práce a rony se tak krásně čertí .. pouvažuju o tom při redesignu :-)))

[14] 2. 10. 2006, 17:05 – MzK (Odkaz)

Pravda, já taky nemám Operu na celou obrazovku. Nudle vypadají lépe než třeba gumové zive.cz. Rozlišení mám 1280*800 na notesu.

[15] 2. 10. 2006, 19:28 – Ján Varhol (Odkaz)

Ale ale.. a čo tak liquid alebo elastic design? Niečo, čo sa prispôsobí? A pre tých, ktorí by vyskakovali s extrémami len doplním skvelé vlstnosti min- max- width a heigh v css 2.1.

Hádanie sa o fixných širkach layoutov je naozaj trošku nemoderné. Dnes máme rozličné systémy (Win, Linux, MAC OS, PDA) a každý z nich je jedinečný... Prečo sa zameriavať na Win XP SP2 so základnými fontami a min 1024x768 na fullscreen a výber z troch prehliadacov? Veď web nie je o úzkych profiloch. Schválne, odporúčal by som naštudovať, aká bola počiatočná idea www.

[16] 2. 10. 2006, 21:16 – Marcel Simonides (Odkaz)

Používám notebook s nastavením 1024x768. Mám ale lištu Windows vpravo, protože mi to dole nezabírá tolik místa a vidím toho více. Například nyní mám viewport 915x607.
Weby s fixní šířkou 1024 mě neskutečně vytáčejí. Nemám je rád a většinou z nich rychle odejdu. Je to totální ignorace tvůrců/zadavatelů vůči menším rozlišením. Dobrá, když nás nechtějí, mají smůlu.
Co takhle minimálně 800, maximálně 1024, jak psal kolega Varhol?

[17] 2. 10. 2006, 21:23 – Tomáš (Odkaz)

K pruznym layoutum - diskuse byla zapocata na tema 800 vs 1024, k cemuz take me vyjadreni [6] vedlo. Co se tyce pohyblive sirky, ma sve vyhody i nevyhody, a pro nektere weby je vice a pro nektere mene vhodna. Ale samozrejme volbou 1024 nijak pruznou sirku ponizovat nechci.

[18] 2. 10. 2006, 23:36 – Yuhů (Odkaz)

http://history.toplist.cz/stat/?a=history&;type=3

http://weblog.jakpsatweb.cz/b/1108565041-mereni-sirky-okna-v-grafech.html

[19] 3. 10. 2006, 00:50 – Patrik

[15] Min-max-width a heigh neni reseni, jelikoz to neni podporovano majoritnim prohlizecem. Jinak bezvadna vec, ale musime par let pockat. :)

Obecne pruzny layout je fajn, ale ne vzdy to je spravne reseni. Ve spouste pripadu se po roztazeni web stane neprehlednym ci nehezkym.

Za spravne reseni osobne povazuji delat weby pro sirku 800 s tim, ze do prostoru, ktery uzivatele vidi v 1024 vkladat pripadne mene dulezity obsah a reklamu. V pripade, ze vim ze moje cilova skupina ma prevazne vysoka rozliseni, sirsi web jim pravdepodobne udela radost. Dokud se statistiky zasadneji nezmeni, tento nazor potrva.

Merit aktualni viewport namisto rozliseni obrazovky by bylo neprakticke. Muze to byt prakticke upresneni statistik, ale pro webdesignera jsou dulezite moznosti hardwaru uzivatele a ne jeho aktualni nalada. Osobne casto menim velikost okna prohlizece na zaklade potreb viditelnosti dalsich aplikaci ci jinych faktoru. Neznamena to vsak, ze bych pri navsteve jineho webu, ktery to vyzaduje, okno opet neroztahl na celou obrazovku.

P.S. ta "menší stabilita systému" to me opravdu pobavilo. Nebude to spis ten nezvyk? :)

[20] 3. 10. 2006, 08:08 – Honza Hučín (Odkaz)

Ad [4][19]: To je právě ten mylný předpoklad, že všichni uživatelé mají stejně nabušené a svobodně konfigurovatelné počítače jako webdesigner.
Ten v práci by 1280 na šířku klidně dal, ovšem to bych musel i nastavit (a v důsledku aktivovat) větší písmo, což je kvůli restriktivní politice místních IT problém. Věřte nebo ne.
Ten doma má 15" monitor a je 6 let starý, takže víc než 1024x768 prostě ne. To je k té nestabilitě systému. Mohl bych vyměnit grafickou kartu a prožít si trochu adrenalinu, jestli najdu takovou, co se s ostatním hardwarem nepohádá a Win98 ji taky přijmou, a pak prohlížet obrazovku lupou. Věřte nebo ne.
A to nemluvím o různých internetových kavárnách, kde rozhodně nemívají poslední výstřelky techniky...

[21] 3. 10. 2006, 08:57 – Marcel Simonides (Odkaz)

[19] Min-max-width a heigh neni reseni, jelikoz to neni podporovano majoritnim prohlizecem. Jinak bezvadna vec, ale musime par let pockat. :)
Čekat se nemusí, udělat to lze, viz: www.thinline.cz.

[22] 3. 10. 2006, 09:32 – MK

Zajímavý postřeh: lidi pálí víc šířka obrazovky než komunální volby. Určitě by se to dalo nějak politicky i komerčně využít...

[23] 3. 10. 2006, 20:39 – JKHT

Opera je v pohodě a není problém zadat automatické přizpůsobení na stránku nebo přes Ctrl+mouse wheel není problém přenastavit.

[24] 4. 10. 2006, 11:56 – Michal Horák

No, několik let funguji v rozlišení 1280x1024 a že bych kvůli tomu zaznamenal nějakou nestabilitu systému? ;-)

ad [19] www.businessinfo.cz, www.megapixel.cz

[25] 5. 10. 2006, 21:53 – Věroš Kaplan (Odkaz)

Trpím teď opačným problémem, co mi umřel vlastní notebook, používám náhradní, který má rozlišení na šířku cca 1600 pixelů a větší písma. Spousta webů začala vypadat podivně.

[26] 7. 10. 2006, 18:47 – 80061 (Odkaz)

nevim jak vy vsichni ostatni ale monitor ktery by na sobe nemel nastaveno 1280 coz je dost i na tu listu nastrane jsem videl naposledy v minulem tisicileti (opravdu) nejmensi monitory u nas na vesnici jsou uz dlouha leta 19"@1280 az po 26"@2048
a reknu vam trpet kvuli trobkovi co je kompletne negramotny ze potrebuje mit 24/7 otevrenou historii a jeste vedle exploreru nalevo mirandu a napravo winampa a nemumi nastavit transparentni popr vysouvaci apps ci tray menus nebo zkusit integraci rovnou do prohlizece nebo na ovladani napr winampa dokaze poslouzit bohate i klavesnice.... hotkeys vam taky nic nerikaji ???? a doted se nenaucil pouzivat alt+tab a listu ??? pokud mate opravdu malou plochu tak vas lituji a vrele doporucuji 2 monitory... jako student jsem si na ne vc akceleratoru vydelal za 3 mesice(ne o prazdninach)..... neni to az zas tak drahe reseni.... stabilne mam na plose 3 always on top aplikace a nikdy mi neprekazeli jedine co mi vzdy vadi ze 800/600 web vypada jakoze doslova nudle uprostred monitoru a kdyz si snizim rozliseni aby se to aspon dalo cist tak se mi nevejdou ikony na plochu :<(
jednoznacne 1024 by mel byt dnes standart a mozna bych uz zacinal vyhledove uvazovat o 1280 protoze monitory na 20"@1600*1200 jsou uz dnes take docela bezne a levne.... dale se take divim kde vzniklo tech 10% co ma jeste dnes mensi rozliseni nez 1024...nejaky pruzkum ??? take se podivejte jak napr vypada web optimalizovany pro 1280 i 1024 najednou a neni to slozite....

[27] 9. 10. 2006, 18:43 – VfB (Odkaz)

--> [12]
nmožná jeto spíš proto, že autor stránek, nemůže ani kdyby chtěl domyslet všechny šílenosti, který si dokáže uživatel windows nastavit, nikdo ti nebere možnost si pověsit monitor třeba vzhůru nohama, ale nemůžeš čekat že se někdo bude zabývat toto kombinacé, kterou máš ty a ještě dalších šest lidí v celém Internetu :)

K tomuto článku není možné vkládat komentáře.

© Honza Hučín 2004–6

Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!

sber.cermat.cz

RSS Šuplíku

RSS komentářů – souhrnně

U každého článku je samostatný RSS kanál pro komentáře.

Výběr článků

Posledních 10 článků

nebo podle data:

nebo hledání fulltextem:

Archiv všech článků

Poslední komentáře

Zabili mě, parchanti [2]

8. 8. 16:48 | Pepa

Cestou kolem blogu [2]

7. 8. 21:26 | Honza Hučín

Cestou kolem blogu [1]

7. 8. 21:02 | Honza

Vrtulník nad hlavou [3]

6. 8. 14:29 | Pepa

Taková hra na volby [1]

3. 8. 18:29 | Honza

Nejčtenější

Žádné údaje nejsou k dispozici.

O mně

*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)

statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník

nyní Ústav pro informace ve vzdělávání

Životopis (RTF)

Napište mi