Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.
IDOS trochu diskriminuje Pražáky. Potřebujete se, dejme tomu, dostat z hlavního nádraží pomocí MHD do Vokurkovy ulice. Přitom ale neznáte názvy zastávek kolem té ulice. Žádný problém, v IDOSu si zadáte „Kam: Vokurkova” a vedle natočíte volbu, že jde o ulici (ne tedy zastávku), systém vám sám najde vhodnou zastávku v okolí. Ovšem jen pokud jste z Brna nebo Ostravy.
Pražáci mají zdánlivě větší výběr, můžou si hledat spojení do konkrétního hotelu, k nějaké památce (funguje například spojení z hotelu Pyramida na Vyšehrad, dovede vás to správně na Výtoň), údajně i do kina (to nějak nefunguje) a podobně. Jenže se mi zdá, že nejpraktičtější je pořád hledání pomocí ulic. A na to u Pražské integrované dopravy nějak zapomněli.
Samotář upozorňuje ještě na další věc, kterou by asi IDOS mohl umět. Když se zastávka přejmenuje a vy to nevíte, s aplikací se nedomluvíte. Zastávka neexistuje a basta. Neměl by ale být problém pamatovat si třeba rok nazpět staré názvy zastávek. A když uživatel chce spojení podle starého názvu, upozornit ho na nový název. Pamatovat si historii patří k dobrým zvykům databází, které popisují proměnlivé objekty. Je to práce navíc, ale podle mě – ve srovnání se složitostí vyhledávacího algoritmu IDOSu – vlastně banalita.
Aktualizace: Své podněty jsem poslal autorům IDOSu a velmi rychle mi přišla odpověď.
Ad 1 (proč nelze v Praze hledat podle ulic, má poznámka): Technicky by to samozřejmě možné bylo, předpokladem je pouze dodání
přiřazených zastávek k ulicím od zpracovatele dat, tedy DP Praha.
Ad 2 (proč si systém nepamatuje staré názvy, má poznámka): Ano, každá zastávka může mít několik aliasů. I zde záleží na
dodavateli dat, zdali má zájem takové seznamy vést.
Vložit vlastní komentář – Návrat k článku – RSS komentářů tohoto článku
[1] 9. 9. 2005, 09:50 – Filip Rožánek (Odkaz)
Já to dělám tak, že si ulici najdu na mapy.cz nebo jiné mapové službě a kliknu na Nejbližší zastávky MHD. Název té nejbližší nebo mně nejvíce vyhovující pak zadám do IDOSu.
[3] 9. 9. 2005, 10:47 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [1]: To je asi nejlogičtější postup. Trochu komplikované je to tam, kde je možných zastávek víc. Například od brněnského divadla Barka se dá do centra jet tramvají z Husistké nebo ze Skácelovy, k tomu trolejbusem ze Slovanského náměstí nebo z Charvátské. Tady IDOS pro brněnské ulice ušetří námahu.
Mít to i pro Prahu, nemusel bych hledat zvlášť pro Ostrčilovo náměstí a zvlášť pro Vyšehrad, stačilo by zadat Krokova :-)
[4] 9. 9. 2005, 13:04 – petulka
to mi připomíná, jak jsme hledali mámě spoj do práce a přitom nevěděli, kde je nějaká nejbližší zastávka...
až mapy na atlasu nás spasily...
nemluvě o tom, že idos ještě nezaregistroval zvýšení cen jízdného na trasa Pha - Nera z června...
ale zase všechnu čest by možná zasloužily za kombinaci bus + vlak + mhd, i když teď mě zklamali, když mě po zadání slova muzeum, kdy mě to místo na Václavák, odkáže do muzea dopravy, či po zadání Muzeum - C (jak mají značeno v jízdním řádu metra) do Muzea v Českém Brodě...
Takže zvolit ještě kategorii zastávky Pha, připočítat 4 koruny a voilá, máme spoj!
[5] 9. 9. 2005, 13:39 – samotář (Odkaz)
Ad [1]: Jasně, když jedu někam, kde to neznám, tak postupuju stejně. Honzův systém fungující v Brně a Ostravě jsem ani neznal..
Ale když chci najít spoj ze zastávky, kterou používám 3 - 5x měsíčně cca 30 let... To člověka fakt memapadne hledat její jméno na mapě. :-)
[6] 9. 9. 2005, 13:44 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [4]: Máš jezdit vlakem, ten stojí pořád stejně (:
[7] 9. 9. 2005, 14:04 – petulka
Vlak se mi vyplatí jenom zpáteční (málokdy jezdím i nazpátek a normálních 46 korun je nekřesťanských) a když jede rychlík...
[8] 10. 9. 2005, 18:12 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [7]: Vlak má z Neratovic smůlu, že tam není tzv. plná integrace trati do ROPIDu. Ale to by asi nejlíp vysvětlil MK ((:
Teď nevím, jestli do N. jezdí i nějaký příměstský autobus "třístovka". Ale snad jo, kdysi dávno jsem s něčím takovým jel.
Plná integrace znamená možnost použití jednorázových jízdenek. Pravidelní cestující použijí předplatní kupóny.
Neratovice? 348,349,351. :-)
Já osobně na vyhledavače nevěřím a vaše zkušenosti mi to potvrzují. V Praze nedovolím počítači víc samostatné iniciativy, než je nutné a tak hledám na: dp-praha/tisk jř(!)/hledání podle zastávek a dostanu seznam zastávek i s linkami a pak jdu na konkrétní zastávkový jř linky (a to včetně příměstských). Hlavně nedovolit žádnou samostatnou činnost počítače!
[10] 11. 9. 2005, 13:58 – petulka
Trojky jsem jezdí, právě když dp hmp zdražil na těch 24 korun za 3 (podle nich teda 4, když jsou Pha dvě) pásma, tak hlavní zdejší dopravce taky zvýšil na 24...
a to když s rovnou s tou necelou pádesátikorunou za vlak, 50 minutami cesty a tím že za hodinu jede jeden, max. dva vlaky, tak autobus vede...
[12] 12. 9. 2005, 09:18 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [10]: Aha, no tak to bus nad vlakem jasně vede.
Neplatí náhodou lístek z trojkového autobusu i v pražské MHD? Jako že když si koupím jízdenku na několik pásem, tak v nich můžu jezdit úplně libovolně po danou dobu?
Ad [11]: Díky za upozornění, máš pravdu.
[13] 12. 11. 2005, 21:03 – Karel
No neřekl bych, že vyhledavaní optimalní (většinou tedy časově nejkratší) cesty je nějakej složitej problém. Typl bych si že onen algoritmus vychází z Dijkstrova algoritmu hledání nejkratší cesty v grafu, avšak bude nějak (hlavně heuristicky) upraven. A Dijkstrův algoritmus není nic složitého ... viz např http://pathlib.hildebrand.cz/doc/Referat/path
K tomuto článku není možné vkládat komentáře.
© Honza Hučín 2004–6
Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!
8. 8. 16:48 | Pepa
7. 8. 21:26 | Honza Hučín
7. 8. 21:02 | Honza
6. 8. 14:29 | Pepa
3. 8. 18:29 | Honza
*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)
statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník