Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.
Dát možnost čtenářům, aby se vyjádřili k článku v komentářích, patří dnes ke standardu weblogů. Dlouhá, bohatá, leckdy emotivní debata je snem každého blogera. Kromě zajímavého článku, který sám o sobě ke komentování vybízí, je potřeba přitáhnout lidi, aby se do diskuse opakovaně vraceli. Například rozesíláním komentářů mailem.
Myšlenka je jednoduchá: jakmile někdo zadá nový komentář, rozešle se tento e-mailem na všechny adresy, které jsou k příslušnému článku uloženy v databázi. Dostanete mail a možná se ihned vydáte na poslední komentář zareagovat. Váš komentář se rozešle zase na všechny adresy a vzápětí na vás třeba zareaguje někdo další. Debata se rozvíjí, komentáře přibývají, počitadlo se vesele otáčí a autor při sledování Toplistu jásá. A pravděpodobně jsou spokojeni i uživatelé, vždyť takhle nemají strach, že něco prošvihnou a nemusejí stránku s komentáři neustále refreshovat. Pravda, refreshováním by se naklikalo přístupů možná ještě víc, než když uživatel čeká u mailu, ale ve své podstatě to budou pořád ti samí lidé (už jsem se o něčem podobném jednou zmínil).
Rozesílání má ovšem svá úskalí.
Co všechno by v rozesílaném e-mailu mělo být? Podle mě určitě tři věci: proč e-mail vůbec přišel, jak se dá další rozesílání zarazit a text nového komentáře (nebo aspoň jeho podstatná část, např. prvních 500 znaků). Velmi vhodné je přidat přímý odkaz na stránku s komentáři.
Rozesílání komentářů e-mailem samozřejmě není jediná cesta, jak uživatele informovat o aktuálním dění v komentářích, ke každému článku lze například zřídit samostatné dynamicky generované RSS obsahující pouze komentáře. Nepochybná výhoda rozesílání mailem je ovšem v tom, že na mailu člověk sedí pořád.
Související: Jak na diskuse a komentáře (starší článek Pixyho)
Vložit vlastní komentář – Návrat k článku – RSS komentářů tohoto článku
[1] 28. 4. 2004, 12:40 – Milan Kryl (Odkaz)
mozna bych mel jeste napad na vylepseni, ze by kazdy prispevek negeneroval jeden email, ale uzivateli, ktery by chtel upozornovani, by se posilal souhrn za cely den (pokud pribyly nejake nove prispevky)
Ztrati to na atraktivite, ale v pripade velmi rozsahle diskuse by bylo mozna prehlednejsi. A mene obtezovalo uziatele, ktery si nechal zasilat prispevky.
Osobne bych si nezvolil zasilat kazdy novy prispevek v jednom emailu (ale do toho denniho agregovaneho bych sel). A jeste lepsi je ten RSS kanal.
[2] 28. 4. 2004, 12:44 – Jiří Bureš (Odkaz)
Osobně jsem pro RSS komentářů. Maily ale nezatracuji.
[3] 28. 4. 2004, 12:53 – Honza Hučín (Odkaz)
[1] Ano, to je dobrý návrh. Je ale o jeden stupeň technicky obtížnější, protože vyžaduje možnost automatického spouštění skriptů na serveru.
Uživatel by si mohl nastavit, zda chce upozorňování on-line, nebo souhrny.
K tomuto článku není možné vkládat komentáře.
© Honza Hučín 2004–6
Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!
8. 8. 16:48 | Pepa
7. 8. 21:26 | Honza Hučín
7. 8. 21:02 | Honza
6. 8. 14:29 | Pepa
3. 8. 18:29 | Honza
*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)
statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník