Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.
Pořád je šance, že i příští rok budou ve středních Čechách jezdit vlaky všude tam, co letos. Ale je to nahnuté.
Zastupitelstvo Středočeského kraje sice před týdnem zrušilo své zářijové usnesení, které vedlo k faktickému postupnému zrušení několika (až devíti) železničních tratí; ovšem jen díky zásahu pana hejtmana Bendla, ne proto, že by se našlo chybějících 20 milionů na dotování provozu. Přitom se záchranné řeči vedou jen kolem čtyř tratí (úseky Vrané nad Vltavou – Dobříš, Praha-Smíchov – Beroun-Závodí, Straškov – Vraňany a Rakovník – Louny), z čehož plyne, že pět tratí, o nichž se nemluví, bude nejspíš obětováno:
Abych byl přesný, kraj nerozhoduje o tom, jestli na té které trati zastaví provoz. O tom samozřejmě rozhodnou České dráhy. Ale kraj – aby se lidi mohli dopravit vlakem i z vesniček – proplácí Českým dráhám ztráty, které jim na těch tratích vznikají. Takže se dá čekat, že když kraj přestane ztráty vyrovnávat, nebude důvod, aby se dál jezdilo. A když se nebude jezdit, trať zaroste, případně bude rozkradena. Podívejte se, jak dopadl úsek Hostivice – Středokluky.
Je fakt, že těch pět patrně odepsaných tratí jsou asi nevýznamné spojky nebo apendixy. Ale je mi líto každé zrušené tratě. I každého zrušeného spoje, který přepravoval kola...
Aktualizace: V komentářích uvádí MK dost výrazné argumenty pro nedotování, resp. zastavení osobní dopravy.
Vložit vlastní komentář – Návrat k článku – RSS komentářů tohoto článku
Jisté je že naše státní osobní železniční doprava je ztrátová (ovšem nejsem si jist, zda by to tak skutečně muselo být) a vyžaduje dotace.
Ovšem vzhledem k tomu, že ČD nejsou schopné kvalifikovaně analyzovat vytíženost jednotlivých spojů natožpak tratí a už vůbec nejsou schopné vyčíslit náklady na jednotlivé spoje, tak jaképak "proplácení ztrát".
Připomíná mi to spíš vymáhání výpalného - zaplaťte nám výkupné (které si libovolně určíme), jinak vám zrušíme (libovolně vybrané) spoje.
To se mi vždycky otevírá kudla v kapse, když tohle čtu...
Budoucnost železnice je v koridorech (doprava na velké vzdálenosti - autobus nad 100km je namravnost), v příměstské dopravě (intervalová doprava - nic než vlak nezvládne dopravit do práce tisíce lidí bydlících v satelitech velkých měst), v nákladní dopravě (90% toho co vezou kamiony na silnice nepatří) neboli v moderních elektrických jednotkách a lokomotivách.
Sólo motorový vůz s 10 cestujícími je neekologický (motor stejný nebo horší než bus) i neekonomický (dnes existují midibusy a minibusy). Budoucnost takovýchto tratí může být v kooperaci jednotlivých systémů doprav - malé autobusy svezou cestující k kapacitnější dopravě, třeba i vlaku. Tak se to praktikuje v Brněnském integrovaném systému, podobné je to v PIDu v oblasti Úval a Č.Brodu.
Už dlouho mám názor, že nejvíc škodí veřejné dopravě její fandové - trvání na zachování takovýchto lokálek totiž ve výsledku táhne pod vodu CELOU železnici a vytváří to o celé železnici obraz neschopného zastaralého dopravního prostředku.
Každá VHD je ztrátová=nějakým způsobem dotovaná. NEEXISTUJE nedotovaná osobní doprava (mimo pár exkluzívních busových linek typu Praha-Plzeň bez zastávky - ale zkuste tu linku vést přes Zdice,Zbiroh a Rokycany - rázem začne být aspirantem na dotaci), natož železniční, pokud není křížově finacována (zisk z nákladní dopravy).
pokr. za chvíli :-)
A teď trochu konkrétněji: Od začátku bylo jasné, že tratě 210 (Dobříš), 126 (Rak.-Lou.) a 173 (Rudná) si nikdo nedovolí zrušit. Že je do seznamu neefektivních ČD daly jako strašáka, aby prosadily zrušení osobní dopravy na těch zbývajících lokálkách. U trati Zlonice -Straškov se již 30 let divím, že tam osobní doprava stále je. Ona se tam totiž za těch 100 let co lokálka existuje změnila situace - polní cesty se vyasfaltovaly, povozy nahradila auta, cukrovary zmizely a správní či obchodní nebo vzdělávací centrum se z Roudnice přesunulo do Slaného, resp. Kladna a tím se zcela otočily směry cest lidí. Čili on tam ani reálně nikdo nemá důvod jezdit. A ty zbývající jsou na tom stejně.
Mimochodem, nedání dotace na osobní dopravu ČD neznamená dokonce ani zastavení osobní dopravy - viz tratě do Svobody nad Úpou nebo do Koutů na Šumpersku nebo JHMD - provozuje ji soukromý dopravce. Ani úplné zastavení osobní dopravy neznamená zastavení provozu - ví někdo z laiků o tratích Dobronín -Polná nebo Kojetín-Tovačov? Os. doprava tam není již 30 let a nákladní stále prosperuje. Podobně Honzou zmiňovaná trať 121 Podlešín-Středokluky je nezastupitelná tepna pro dopravu paliva na letiště - ale když se rušily ty 4 sólo motory, co tam v posledních letech jezdily, to bylo křiku.
Co se týče přepravy kol - kupříkladu do Mníšku pod Brdy jezdí od trati 171 z Dobřichovic cyklobus, který je rychlejší, operativnější a kapacitnější než varianta vlakem po zmiňované dobříšské trati. A cestující-zákazníci to samozřejmě rozpoznali. Jezdil bys Honzo 2 hodiny posázavským pacifikem, když můžeš tamtéž dojet za 20 minut jiným vlakem a 15 autobusem?
Neboli nikoliv petice, ale naše vlastní praktické ježdění zachrání tratě.
[4] 1. 11. 2005, 08:02 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [2],[3]: No, něco na tom je. Pokud bychom ty čtyři tratě (Dobříš, Rudná, Rakovník-Louny a Vraňany-Straškov) vzali jako taktický manévr, který se pak vezme zpět, aby prošlo zastavení provozu na pěti zbývajících "apendixech", je to racionální. A uvedené argumenty jsou dobré. Snad jen pár poznámek.
Možná se někde opravdu udrží nákladní doprava, třeba Krupá-Kolešovice je kraj chmelnic. Z Lužce i Mochova je asi lepší minibus, i když Mochov má IMHO potenciál dynamicky se rozvíjejícího satelitu. BTW ve Vraňanech by mohl zastavovat nějaký rychlík.
Pro privatizaci se podle mě skvěle hodí právě trať Vrané - Dobříš. Pro dopravu s koly na Mníšecko je pro mě a možná pro další na pravém břehu Vltavy tahle varianta lepší: mám to blíž a mnohem pohodlněji do Vršovic než na Smíchov, na Beroun se v sezoně mačká ve vlaku víc cyklistů než na Dobříš, cyklobus jezdí jen přes sezonu (letos skončil 3. 10. :-( ) a nevím, zda by mě dovezl až z/do Dobříše.
Jinak souhlasím s tím, že trať mohou zachránit především lidi, kteří ji používají.
Ještě doplním - Krupá - Kolešovice má výbornou budoucnost jako muzejní trať - v 5 km vzdálené Lužné je velké železniční muzeum. Podobně je soukromé železniční muzeum ve Zlonicích, takže lokálka do Straškova by se o sebe taky neměla bát. Spíš než chmel měl pro existenci Kolešovky význam sklad benzínu v Kněževsi (?). A uvedu příklad opačný: Na první pohled stejná lokálka jako je ta Mochovská - do Milovic má před sebou naopak období rozkvětu - už teď se jezdí po 30 minutách a elektrifikace (aby mohly být přímé pantografy od Prahy) je na dohled. Čili primárně musí žít kraj, pak žije železnice.
[6] 1. 11. 2005, 10:37 – Honza Hučín (Odkaz)
Ad [5] - Rozdíl mezi Milovicemi a Mochovem je IMHO právě v rozvoji obce. Zatímco Mochov má potíže s kanalizací a vodovodem, Milovice řeší věci o dva řády vyšší. A navíc se s tratí do Milovic uvažuje jako o "koridoru" do Mladé Boleslavi a Liberce (viz web ČD).
K tomuto článku není možné vkládat komentáře.
© Honza Hučín 2004–6
Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!
8. 8. 16:48 | Pepa
7. 8. 21:26 | Honza Hučín
7. 8. 21:02 | Honza
6. 8. 14:29 | Pepa
3. 8. 18:29 | Honza
*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)
statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník