Šuplík Honzy Hučína

Skok na navigaci (menu)

Tento blog je v současné době uzavřen.
Pokračování blogu na bloguje.cz jsem zrušil. Pokud budu někdy pokračovat, bude to spíš tady.

Komentovaný článek

Internet a vše kolem
2. 11. 2004

Dobře se zeptat je umění

„Ptejte se na cokoliv, neexistují blbé otázky,“ říkají školitelé a učitelé. Souhlasím. Je ovšem rozdíl mezi blbou otázkou a blbě položenou otázkou.

Poslední dobou rád a pravidelně navštěvuji Diskusní fórum při jakpsatweb.cz. Spíš se snažím odpovídat a radit, když vím. A teprve při odpovídání na něčí dotaz zjišťuju, že dobře položit otázku není lehké. Zvlášť ve webových diskusích, kde nemůžete ukázat prstem či zakroužkovat prvek stránky.

Dobře položená otázka má několikanásobně větší šanci na zodpovězení. I když Yuhů i další rádci jsou velmi ochotní, povětšinou nemají tolik času, aby mohli každému problému věnovat desítky minut. Zejména pokud by většina času padla na zkoumání, „co ten člověk sakra přesně myslel“. Jaké chyby dělají lidé při pokládání otázek?

  1. Používají příliš obecnou formulaci: „mně to nefunguje“, „chtěl bych to mít stejně jako XY“. Stačilo by napsat třeba „po kliknutí na odkaz se neobjeví požadovaná stránka“ nebo „chtěl bych mít také pružnou šířku sloupců jako XY“.
  2. Ve snaze nepůsobit jako začátečníci používají suverénně, avšak chybně terminologii. Asi se dá pochopit, co znamená „vnitřní margin“ (padding) nebo „dolní rámeček“ (border-bottom); ovšem když se někdo ptá, jak má HTML skriptem udělat odkaz na menu, těžko se dohovořit bez ujasnění základních termínů.
  3. Nad problémem se nezamyslí a nezkoušejí ho předem sami analyzovat. Pošlou radši celý kód stránky, místo toho, aby zkusili sami identifikovat problematické místo. Není potíž jen v tom, že by expert neměl čas redukovat kilobajty kódu. Ale každá minuta věnovaná samostatnému pohledu do kódu se zúročí rychlejším růstem. Známé pravidlo říká, že na co přijde člověk sám, to si pamatuje mnohem lépe.
  4. Otázku si po sobě nepřečtou. Kdo popisuje svůj problém, je mu všechno jasné. Zkusí-li se ale na svou otázku podívat očima nezávislého čtenáře, zjistí, že tomu to jasné není. Čím jednoznačnější a srozumitelnější je formulace otázky, tím větší je šance na odpověď – tím menší je i riziko špatného pochopení.

Tenhle příspěvek nechce odradit nikoho od dotazu ve výše zmíněné diskusi ani kdekoliv jinde. Naopak chce zvýšit vaše šance, že na dotaz dostanete rychlou a relevantní odpověď.

Vložit vlastní komentářNávrat k článkuRSS komentářů tohoto článku

Komentáře

[1] 2. 11. 2004, 18:16 – kouba

IMHO je to už líp shrnutý na http://stare.cz/otazky

[2] 4. 11. 2004, 19:32 – Vilém Málek (Odkaz)

Vítejte do klubu. Já už jsem na aktivní účast ve fórech prakticky rezignoval. Za posledních deset let se situace ani v nejmenším nezlepšila, naopak, s přibývajícím počtem uživatelů internetu počet hloupých otázek (ale i hloupých odpovědí) lavinovitě roste. Po těch statisících příspěvků do diskusí už musí jít opravdu o výjimečně zajímavý problém, aby mne vyprovokoval k reakci. Tím spíš, že tázající mnohdy ani není schopen odpověď pochopit nebo ji přijmout. To potom i velmi trpělivému člověku dojdou nervy ;-)

[3] 11. 11. 2004, 18:04 – Jozef Izso (Odkaz)

ad celý zdrojový kód: ja mám práveže opačné skúsenosti. Až 80% začiatočníkov neuvedie kód a veľa ho uvedie až po nekonečných naťahovačkách s nimi.

K tomuto článku není možné vkládat komentáře.

© Honza Hučín 2004–6

Šuplík běží na PIPNI.CZ. Díky!

sber.cermat.cz

RSS Šuplíku

RSS komentářů – souhrnně

U každého článku je samostatný RSS kanál pro komentáře.

Výběr článků

Posledních 10 článků

nebo podle data:

nebo hledání fulltextem:

Archiv všech článků

Poslední komentáře

Zabili mě, parchanti [2]

8. 8. 16:48 | Pepa

Cestou kolem blogu [2]

7. 8. 21:26 | Honza Hučín

Cestou kolem blogu [1]

7. 8. 21:02 | Honza

Vrtulník nad hlavou [3]

6. 8. 14:29 | Pepa

Taková hra na volby [1]

3. 8. 18:29 | Honza

Nejčtenější

Žádné údaje nejsou k dispozici.

O mně

*1967, absolvent MFF UK v Praze (1991)

statistik, analytik, programátor, učitel, hudebník

nyní Ústav pro informace ve vzdělávání

Životopis (RTF)

Napište mi